Sari la conţinut.

Interviuri, articole, activități, eseuri, jocuri...

Interviuri:

Ziua Siguranţei pe Internet 2015: „Împreună... pentru un internet mai bun!”

- detalii AICI

Iniţiere în siguranţa on-line - Activităţi interactive la Şcoala Internaţională Agora - AICI

De la treptele ludice la cele logice

Articolul - aici

Scara cunoașterii - de la treptele ludice la cele logice

Învăţând să tind spre înălţimi, învăţând să construiesc şi să urc trepte…

De mică visam că zbor printre arbori, spre ceruri; de mică iubesc tot ceea ce se înalţă. Apoi, din clasa a V-a un mentor a dat elan viselor mele, cu spusele dânsei: „Încerc să-i determin pe elevi să ridice privirea în sus, către cer.“ Astfel, alături de mentorul meu, am învăţat cât de important este să privesc, să tind, prin tot ceea ce fac, spre înălţimi. În timp, acumulând cunoaştere şi trăiri, orizonturile lumii s-au deschis în calea mea. De-a lungul anilor de gimnaziu, am încercat şi cred că am reuşit, să urc cât mai sus şi, astfel, am reuşit să văd cât mai departe. Am urcat treptele cunoaşterii cu demnitate şi mândrie, lăsând în urma mea trepte şi pentru colegii care vin. De ce trepte? Deoarece Kafka spunea că “Atâta timp cât nu încetezi să urci, treptele nu se vor termina; sub paşii tăi care urcă, ele se vor înmulţi la nesfârşit”. Citește articol complet...

Povestea unei călătorii printre stele și galaxii... Construind astro-trepte…

Aşa după cum am pomenit şi în articolul „Scara cunoașterii - de la treptele ludice la cele logice”, articol cu care voi participa la început de mai la un simpozion internaţional, de mică am visat că zbor spre cer, admirând tot ceea ce se înalţă, iar în gimnaziu, impulsionată de mentorul meu, am reuşit să urc şi să văd cât mai departe. Am urcat treptele cunoaşterii, lăsând în urmă trepte, care să uşureze urcuşul celorlalţi. Am construit trepte matematice, trepte ale siguranţei online şi eco-trepte, iar acum am pregătit astro-trepte. Privind imensitatea cerului, s-au născut în mintea mea întrebări despre locul nostru în Univers. Mi-ar fi plăcut ca astronomia să fi fost una dintre materiile cel puţin opţionale în curricula naţională, dar pentru că nu este, am început s-o studiez participând la diverse concursuri organizate de NASA la care am obţinut premii organizând diverse activităţi, prezentări, învăţând să fac diferite calcule. Acestea sunt câteva motive pentru care am iniţiat şi coordonat activitatea „Povestea unei călătorii printre stele și galaxii”.  citeşte mai departe...
          

În Şcoala altfel, o matematică altfel... „Math in English, Math for Future!”

Gojdiştii clasei a IX-a A au desfăşurat ieri, 7 aprilie 2014, activitatea „Math in English, Math for Future!“, în cadrul Programului Naţional: Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun! Protagoniştii activităţii au fost colegii Ioanei Dziţac, coordonaţi de prof. Sadoveanu Viorel şi Ioana Dziţac, precum şi elevii Şcolii Internaţionale Agora, coordonaţi de prof. Alina Angela Manolescu, înv. Adina Popa, Alina Popa şi Maria Roşca. [citeşte mai departe...]
math 2Math...math 3  

Luni, la „Gojdu”, marţi, la „Agora” „Împreună pe eco-treptele unei vieți mai frumoase!”

Gojdiştii clasei a IX-a A au continuat ieri, 8 aprilie 2014, seria activităţilor din cadrul Programului Naţional: Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun! cu o nouă activitate de succes: „Împreună pe eco-treptele unei vieți mai frumoase!” Protagoniştii activităţii au fost elevii Şcolii Internaţionale Agora, coordonaţi de prof. Alina Angela Manolescu, învăţătoarele Adina Popa, Alina Popa, Maria Roşca, Crina Miere şi învăţător Gabriel Vîlcu, precum şi elevii clasei a IX-a A de la Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu” Oradea, coordonaţi de prof. Sadoveanu Viorel şi eleva Ioana Dziţac. [citeşte mai departe...]
eco1eco2eco3

Tineri şi neliniştiţi, responsabili şi creativi - „Colorăm, învăţăm şi ne jucăm”, împreună cu Ioana şi Cătălina

Prietene foarte bune încă din copilărie, pe vremea când străbăteau împreună diversele trasee de munte, Ioana şi Cătălina s-au reîntâlnit în toamna trecută (2013), pe holurile colegiului la care învaţă, amintindu-şi cu drag de clipele frumoase ale copilăriei petrecute împreună. Au depănat amintiri, iar la propunerea Ioanei, s-au decis să colaboreze în diverse proiecte! Citește mai departe...
Ioana si Catalina

Ieri, la Şcoala Internaţională Agora:„Şi noi ştim să utilizăm corect Internetul!”

Marţi, 11 februarie 2014, la Şcoala Internaţională Agora din Oradea a fost marcată „Ziua Siguranţei pe Internet”; la final, concluzia a fost exprimată tare şi răspicat, într-un glas: „Şi noi ştim să utilizăm corect Internetul!” Citește mai departe...
simpozion

Patru trepte gimnaziale urcate cu succes şi consemnate în patru volume - „Trepte matematice”, în zbor, către înălţimi, de Ioana Dziţac

Un trandafir roz, cu sensibilitatea şi romantismul vârstei, o pasăre măiastră, construită să scruteze înălţimile, asemeni vulturului, un copil frumos cu aripi de înger, Ioana urcă treptele cunoaşterii cu demnitate şi mândrie, lăsând în urmă trepte şi pentru colegii care vin. Citește mai departe...
IoanaIoana 2Ioana 3

Un proiect din suflet, cu suflet şi pentru suflet - Proiectul „Engleză pentru viaţă” demarează şi la Oradea

Proiectul „Engleză pentru viaţă” demarează şi la Oradea Proiectul „Engleză pentru viaţă” a câştigat în 2013 European Language Label Award, premiul pentru inovaţie şi originalitate în învăţarea limbilor străine, acordat de Comisia Europeană. Citește mai departe...

Şcoli de vară internaţionale – experienţe de neuitat!

După Şcoala de vară internaţională de la Oxford Cheltenham din Anglia la care am participat în vara 2012, am urmat, în vara 2013, Şcoala de vară Internaţională de la Kean University, SUA.

Două suflete pereche… …Şi o prietenie de aur!

Astfel am perceput noi în timp o relaţie fericită care s-a cimentat între distinsul profesor de matematică Dorina Szatmari şi eleva sa, Ioana Dziţac, elevul ideal, cuminte, sclipitor şi ascultător, un suflet de aur, care a strălucit prin modestie şi cuminţenie. Astăzi, în careul de Aşi, Ioana – şeful de promoţie al Şcolii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu” din Oradea a ocupat locul de cinste şi onoare, în prezidiu, alături de conducerea şcolii, iar atunci când s-au împărţit roadele de peste an, abia i-au mai încăput în braţe diplomele, florile şi placheta… Ioana, elevul total, priceput la toate, a fost când îngerul păzitor, când căpitanul de vas, informaticianul creativ, când matematicianul vestit, urcând „Treptele matematicii” spre cerul părintelui Moisil. Ca formula să fie completă şi zborul cât mai înalt, Ioana a îmbrăţişat sportul care o propulsează spre cer. Baschetul, ultima sa dragoste din gimnaziu, i-a umplut astăzi pieptul de medalii. Priviţi cât sunt de strălucitoare: Ioana şi doamna profesor de matematică – două suflete pereche şi o prietenie de aur care va străluci de-a pururi! (Ovidiu Dan, 14.06.2013)
noi

Absolvenţii clasei a VIII-a la ora adevărului

„Daţi-ne binecuvântarea dumneavoastră pentru ca drumurile vieţii să ne fie mai uşoare…”

Vineri (14 iunie 2013), sunetul prelung al clopoţelului a adunat absolvenţii celor patru clase de-a VIII-a de la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea în careu pentru festivitatea de încheiere a anului şcolar şi de…„Bun rămas!” ...citeşte mai departe

diploma directorfinal...discurs

placheta

Marţi, la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”

Evaluarea activităţilor din cadrul Programului mondial Eco-Şcoala

O comisie de evaluare, alcătuită din reprezentanţi ai C.C.D.G. - Centrul Carpato-Danubian de Geoecologie (preşedinte, dna prof. dr. Cornelia Dincă, vicepreşedinte, dl Petru Dincă) -, inspectorul şcolar de specialitate părintele profesor Florin Negruţiu, reprezentantul I.S.J. Bihor, dna ing. Loredana Ţîrţ, consilier al A.P.M. Bihor, a fost prezentă marţi (21 mai 2013) la Şcoala Gimnazială „Nicole Bălcescu” din Oradea pentru a constata nivelul de îndeplinire a Programului mondial Eco-Şcoala, după trei ani de derulare. Şcoala a fost înscrisă în acest program în anul şcolar 2010-2011 de către prof. Daniela Pop. De atunci, toate cadrele didactice şi elevii şcolii au derulat zeci de activităţi înscrise în acest program, iar marţi, ele au fost prezentate în chip impresionant de către eleva Ioana Dziţac, în PowerPoint, dar şi prin intermediul Albumului Eco, ambele materiale fiind apreciate la superlativ de membrii comisiei…citeşte mai departe
eco

Ioana Dziţac (la interviu) Cum e să zbori mereu şi să fii mereu la înălţime?

-Ioana, ce mai scrie în jurnalul tău (de bord)? Cum e să zbori mereu şi să fii mereu la înălţime? citeşte mai departe...

Luni, la Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”

Cercul cu directorii şcolilor gimnaziale şi grădiniţelor din Oradea

Luni, 18 februarie 2013, Şcoala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” din Oradea a găzduit cercul cu directorii şcolilor gimnaziale şi grădiniţelor din Oradea. Din partea I.S.J. Bihor au participat: dl inspector general adjunct Nicolae Avram, preşedintele comisiei de mobilitate, dna inspector Oniţa Avram şi dl inspector Alin Novac Iuhas. Directorul şcolii, dl prof. Gheorghe Troie, a ţinut să le ofere colegilor o surpriză, în sensul că Raportul – sinteză privind activitatea Şcolii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu” pe semestrul I al anului şcolar 2012 - 2013 să fie prezentat de un elev reprezentativ al şcolii; este vorba despre eleva Ioana Dziţac din clasa a VIII-a C...citeşte mai departe
cerc cu directorii

Ioana Dziţac, emblemă a generaţiei sale

Trepte matematice pentru clasa a VII-a

Cu fiecare clasă de gimnaziu absolvită, Ioana Dziţac a urcat câte o treaptă a podiumului pe care ea însăşi şi l-a făurit în escaladarea „Everestului”, în cazul său, „Everestul” fiind piscul matematicii ...citeşte mai departe...

Un vis împlinit

Ioana Dziţac a participat la şcoala de vară de la Oxford Cheltenham

Ioana Dziţac, o minune de copil, care impresionează prin sensibilitate, imaginaţie şi creativitate, cuminţenie şi frumuseţe morală, cultură şi eleganţă în gândire, şi-a dorit mult să ajungă sus, dincolo de nori, spre a privi şi „de sus în jos, nu numai de jos în sus”. Iar vara aceasta, visul ei s-a împlinit, atunci când a zburat către Anglia, la Oxford Cheltenham, pentru a participa la o „minunată şcoală de vară”, după aprecierea Ioanei. ...citeşte mai departe...

Baschetul juvenil feminin e la înălţime la Oradea

Despre echipele C.S. C.N. „Mihai Eminescu”

Echipele Clubului Sportiv de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” Oradea au participat de-a lungul ultimilor 4 ani la diverse competiţii de baschet naţionale şi internaţionale, la diverse categorii de vârstă, clasând baschetul juvenil feminin orădean pe primele trepte ale podiumului...citeşte mai departe...

Ioana Dziţac - la cea de-a doua carte...

Trepte matematice (clasa a VI-a)

Ce poţi să spui şi să crezi despre un copil care la absolvirea clasei a VI-a scoate cea de-a doua carte dintr-o colecţie – Trepte matematice!? Pe prima a lansat-o în septembrie 2010 (Trepte matematice - clasa a V-a)... citeşte mai departe

Copii de excepţie şi faptele lor

Dziţac Domnica Ioana – „Trepte matematice”

În preocupările unor copii excepţionali, găsim, nu-i aşa, fapte care depăşesc graniţele firescului şi obişnuitului, iar Ioana Dziţac, elevă în clasa a VI-a C, la Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Bălcescu” din Oradea, este un copil de o asemenea factură, înzestrat cu multe calităţi şi predispoziţii, mobilate cu o sensibilitate aparte şi educaţie aleasă, care vin dintr-o familie de distinşi profesori universitari... citeşte mai departe

Mentor şi discipol

Mentor și discipol

Mentorului meu (aici)

Jocul – esenţa copilăriei

Îmi amintesc de când eram mai mică cum mă jucam în fiecare zi cu păpuşile mele Barbie, cu cuburile; apoi, în timp, am învăţat să joc remy, cărţi, să completez rebus, să joc Monopoly, jocuri de tipul Sus-Jos, să fac colecţie de timbre şi de şerveţele, să practic diverse jocuri sportive. citeşte mai departe...

Dascălul meu preferat – mentorul meu

M-a învăţat cum să păşesc în viaţă, cum să privesc mereu spre înălţimi, cum să vorbesc, cum să iert, cum să devin o elevă apreciată; şi, voi rămâne în continuare aşa. Mi-a luminat drumul atunci când păşeam prin întuneric, mi-a confirmat ori de câte ori eram pe drumul cel bun. M-a învăţat că respectul se câştigă; m-a învăţat carte „mai mult” decât mi-aş fi imaginat şi, pentru acest „mai mult” va avea parte de caldă şi veşnică recunoştinţă din partea mea.
citeşte mai departe...doar pentru prieteni

Profesorul model - elevul model

Printre cugetările mele, deseori stau şi mă gândesc la şcoala la care învăţ, atât de dragă mie. Mă gândesc că dincolo de zidurile şcolii, în interiorul ei, se află o familie, familia Şcolii Generale „Nicolae Bălcescu“ Oradea. Această mare familie este constituită din clase, adică familii mai mici, formate din profesori şi elevi, iar relaţia profesor – elev o consider ca o relaţie părinte – copil; această relaţie trebuie însă să aibă la bază sentimente de reciprocitate pentru a funcţiona eficient. citeşte mai departe…

Cheia unui trai cinstit, de Ioana Dziţac

citeşte mai departe…

Matematică pentru prezent şi viitor

Matematica este un exercitiu al mintii pregatitor pentru marile probleme ale vietii, ale profesiei, ale carierei. Matematica este tiparul în care se va turna forma personalitatii noastre viitoare. Nu poate exista cunoastere care sa nu treaca prin matematica… citeste mai departe

Misiune îndeplinita

Oradea, 19 – 23 aprilie 2010! Zilele Scolii “Nicolae Balcescu“. O saptamâna plina de emotii pentru mine în calitatea mea de eleva a acestei scoli, dar mai ales în calitatea mea de reporter desemnat pentru a lua interviuri participantilor la activitatile din programul acestei saptamâni. Mi se comunicase cu câteva zile înainte de catre d-na diriginta, profesor Adriana Matiu si de catre d-na profesoara Szatmari Dorina ca, alaturi de colega mea Dora si colegul meu Darius am fost desemnati reporteri… citeste mai departe

Jurnal de bord al activitatii „Spre înaltimi împreuna”

Totul a început de la un mail pe care l-am primit în data de 1 mai de la d-na profesoara Szatmari Dorina. Doamna profesoara mi-a propus sa ma îmbrac în costumul dânsei de pilot de la Space Camp si sa organizam împreuna o activitate de confectionare si lansare de avioane la clasa a IV-a A, sub coordonarea elevilor din clasa a VIII-a C. Am acceptat fara ezitare aceasta provocare, desi era o activitate total straina mie; totusi colaborarea cu doamna profesoara mi-a dat curaj si încredere ca voi face fata acestei activitati… citeste mai departe

Ieri elev, azi parinte

“Azi elev, mâine parinte?”

“Azi elev, mâine profesor, avocat, farmacist, economist, inginer, psiholog, ziarist,…?!” Prezenta la activitatea “Ieri elev, azi parinte”, în calitate de reporter-elev la Zilele Scolii “Nicolae Balcescu” 2010, mi-am pus aceste întrebari uneori, dar nu în felul în care le privesc acum…Am doar 11 ani…citeste mai departe

Impresii de la ICCCC 2010

Excursionista, organizatoare, mascota, reporter...

Părintii m-au luat cu ei la toate conferintele la care au participat, spunându-mi ca e bine sa vad cât mai multe locuri si sa cunosc oameni din toate partile lumii. Astfel, am ajuns la multe conferinte în tara si strainatate în domeniul matematicii si informaticii, având prilejul de a cunoaste foarte multe personalitati (cercetatori, academicieni, profesori de elita mondiala); cu foarte multi m-am împrietenit …citeste mai departe

Impresii

La numai 5 ani am participat la prima conferinta, International Conference on Theory and Applications of Mathematics and Informatics, ICTAMI 2004, care s-a desfasurat în minunatul hotel Pallini Beach din Chalkidiki, Grecia; parintii mei erau invitatii profesorului grec Styliadis Athanasios, care a devenit un bun prieten de familie. Normal ca mi-a placut enorm de mult locatia, mesele, excursia; nu-mi dadeam seama la acel moment de importanta evenimentului, dar îmi doream sa mai merg la conferinte, pentru ca-mi placuse ce am vazut …citeste mai departe

Poluarea – trecut, prezent si viitor

Mediul în care s-a dezvoltat, se dezvolta si se va dezvolta omul este natura cu tot ce înseamna ea: paduri, câmpii, pasuni, izvoare, ape, flora si fauna. Mediul înconjurator ne asigura conditiile necesare vietii, însa depinde de noi, daca dorim sa folosim aceste elemente esentiale cât mai util sau daca vrem sa ocolim acest aspect al vietii noastre…citeste mai departe

Eseul Sateliţi mici şi oameni obişnuiţi

Astronomii sunt convinşi că din studiul sateliţilor unei planete se pot afla multe lucruri despre planeta în jurul careia orbitează aceştia. Sateliţii mai mari ai lui Saturn: Titan, Enceladus, Tethys, Rhea, Iapetus, au fost primii pe lista misiunilor spaţiale îndreptate spre Saturn...citeşte mai departe...

Eseul Lunile lui Saturn

Am ales această ţintă, deoarece sunt multe lucruri necunoscute despre aceşti trei sateliţi. Prin fotografii, filmări şi prin alte metode de cercetare, probabil că oamenii de ştiinţă vor găsi unele răspunsuri, vor crea teorii şi ipoteze noi. Vor ştii pentru ce obstacole să pregătească roboţii viitorului şi modulele spaţiale...citeşte mai departe...

Povestea unui fulg de nea

Afară ninge! Totul e minunat de jur împrejur. Toate întinderile pe care le pot vedea sunt pline de puritatea, claritatea zăpezii. Mă jucam în grădina bunicii mele. Deodată, privind în sus fulgii de zăpadă care coborau din înaltul cerului, am văzut cum un fulg uriaş de zăpadă cade spre mine...citeşte mai departe...

În lumea cărţilor vechi

Este o seară târzie de toamnă. În timp ce lucram la noua mea carte, gândul mi-a zburat spre trecutul îndepărtat în care au apărut primele cărţi. Mi-am zis să consemnez câteva rânduri pe un papirus pentru a mă întoarce în istorie...citeşte mai departe

Trecut, prezent şi viitor - cu ochi de elev

Deseori stau şi mă gândesc la discuţii pe care le-am purtat cu diverse persoane mai în vârstă cu privire la trecut, prezent şi viitor. Am avut onoarea de a cunoaşte oameni de elită din diferite domenii care au purtat discuţii serioase cu mine, în aceste discuţii neţinând cont că sunt doar un copil, deoarece mă vedeau dornică de a afla cât mai multe informaţii. Astfel, din cele aflate de la aceste persoane, din cele trăite, precum şi din informaţii de pe internet, îmi voi exprima câteva opinii încercând să fac câteva comparaţii între elevul din trecul, elevul din prezent şi elevul din viitor, în calitatea mea de elev din prezent ... citeşte mai departe...

Snoava Păcală cel nou, şmecher de Craiova

Într-o zi Gigi Caiac a oprit maşina, un superb Mercedes-Benz C-Class de culoare neagră, pe contrasens, la marginea unei şosele din Dăbuleni, unde o ţărancă bătrână şi arsă de soare vindea lebeniţe. - Bună ziua măicuţă! Cu cât dai lubeniţa? întrebă Gigi, surprinzător de politicos pentru un individ de teapa lui... citeşte mai departe...

În continuare fac câteva referiri la diferite jocuri, rebusuri realizate de către subsemnata sub coordonarea d-nei prof. Dorina Szatmari, în marea lor majoritate; am încercat prin intermediul acestor jocuri să îmbinăm utilul cu plăcutul, adică prin intermediul jocului să facem ca elevii să reuşească să-şi însuşească, încă de la vârste fragede, diferite noţiuni cu referire la matematică, ecologie, astronomie, utilizarea Internetului...

Jocul "Eco aşa da - aşa nu"

Jocul ECO AŞA DA – AŞA NU se adresează copiilor care ştiu să numere. Este un joc didactic care poate fi jucat la orele în care se dezbat teme legate de protecţia mediului înconjurător. Jocul conţine imagini PRO şi CONTRA mediu, majoritatea dintre ele fiind de la activităţi sau excursii la care autoarele au participat.

Jocul "Mate-Eco"

Scopul jocului Mate-Eco constă în îmbinarea prin joc a cunoştinţelor privind mediul înconjurător cu noţiuni matematice, în acest caz numere prime şi câteva reguli de divizibilitate.

Jocul "Să recunoaştem corpuri geometrice şi figuri geometrice plane"

Scopul jocului este ca jucătorul să recunoască figuri şi corpuri geometrice şi să cunoască proprietăţi ale corpurilor geometrice (număr de vârfuri, forme feţe, etc).

Jocul "Învăţaţi criteriile de divizibilitate cu Ioana şi prietenii ei: Pufuleţ, Flaffy, Pufu şi Pufiţa"

Scopul jocului este de însuşire a criteriilor de divizibilitate.

Jocul "Să ne cunoaştem Sistemul Solar prin joc"

Scopul jocului este ca jucătorul să-şi însuşească câteva numere prime în intervalul [1;36] şi, în acelaşi timp, planetele sistemului solar, precum şi câţiva sateliţi mai importanţi.

Jocul "Să învăţăm câteva numere prime prin joc"

Scopul jocului este ca jucătorul să-şi însuşească câteva numere prime în intervalul [1; 21].

Rebus 1 , Rebus 2 , Rebus 3 , Rebus 4

.

Jocul "Internet aşa da – aşa nu"

“Internet aşa da – aşa nu” este un joc ce se adresează tinerilor care au început să acceseze Internetul. Este un joc didactic care poate fi jucat la orele de dirigenţie, de informatică, ore în care se dezbat teme legate de lucrul cu Internetul, care presupune pe lângă o sumedenie de oportunităţi şi multe pericole. Jocul poate fi prezentat şi în cadrul diverselor sesiuni de comunicări pe teme informatice la care participă şi elevi. Jocul conţine imagini/expresii PRO şi CONTRA lucrului cu Internetul, imaginile/expresiile PRO constituind avantajele lucrului cu Internetul, iar imaginile/expresiile CONTRA pericolele la care putem fi supuşi în accesarea Internetului.

Înapoi sus.